donderdag 18 maart 2010

Loven en zingen

Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem. - Kolossenzen 3:12-17.

Wat een krachtige tekst! Het is een tekst die ons laat zien hoe je je leven met God kunt gaan, wat het betekent een kind van Hem te zijn. In dit stuk lees je geen verwijten, nee, je leest erin hoe je kunt leven uit liefde voor je naaste, uit liefde voor God. Heerlijk, dat God zo is dat we op zo´n manier met Hem mogen leven!
Ik las net op een andere blog psalm 103:1-5: “Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is, zijn heilige Naam; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet een van zijn weldaden; die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneest, die uw leven geneest van de groeve (graf), die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheid, die uw ziel verzadigt met het goede, zodat uw jeugd zich vernieuwt als die van een arend.”.

Hoe krachtig kan een loflied zijn op zijn tijd! Soms zie je het niet meer zitten, voel je je in het nauw gedreven of ben je bang dat je er alleen voor komt te staan. Juist door dan een lied te zingen, kun je weer kracht krijgen, kun je ervoor gaan! In Handelingen 16:13-26 staat: ¨Nadat ze een groot aantal slagen hadden gekregen, werden ze opgesloten in de gevangenis, waar de gevangenbewaarder opdracht kreeg hen streng te bewaken. Overeenkomstig dit bevel bracht hij hen naar de binnenste kerker en sloot hun voeten in het blok. Om middernacht waren Paulus en Silas aan het bidden en zongen ze lofliederen voor God. De andere gevangenen luisterden aandachtig naar hen. Plotseling deed zich een hevige aardschok voor, zodat de gevangenis op haar grondvesten trilde; alle deuren sprongen open en bij iedereen schoten de boeien los.¨

Dat is de kracht van een lied! Ook als je zelf in het nauw zit, kan het erg helpen om te zingen. Ik heb het zelf ook meegemaakt, dat je door een lied weer kunt beseffen dat je een beschermer hebt, dat je geliefd bent door God, en dat niets je kan scheiden van Zijn liefde! Paulus schrijft over het evangelie:
¨Ik maak u bekend, broeders, het evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat gij ook ontvangen hebt, waarin gij ook staat, waardoor gij ook behouden wordt, indien gij het zó vasthoudt, als ik het u verkondigd heb, tenzij gij tevergeefs tot geloof zoudt gekomen zijn. Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften, en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen. Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan al de apostelen; maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene.
Want ik ben de geringste der apostelen, niet waard een apostel te heten, omdat ik de gemeente Gods vervolgd heb. Maar door de genade Gods ben ik, wat ik ben, en zijn genade aan mij is niet vergeefs geweest, want ik heb meer gearbeid dan zij allen, doch niet ik, maar de genade Gods, die met mij is. Daarom dan, ik of zij, zó prediken wij, en zó zijt gij tot het geloof gekomen¨- 1 Korintiërs 15:1-11.

We hoeven het niet meer zelf te verdienen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan! Uit Zijn liefde mogen we leven! En dat is volgens mij ook wat Paulus bedoelt in Kolossenzen, dat we mogen leven uit Zijn liefde en die door mogen geven! Houdt vast aan God, zing liederen voor Hem, heb elkaar en je naaste lief als jezelf, want Hij laat je niet los! Deel van wat je is gegeven, en leef eruit. Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem! (Kol. 3:17)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten