woensdag 9 mei 2012

Genade

In deze Bijbelstudie wil ik met jullie nadenken over genade. Dat is een woord dat we misschien vaak of misschien minder vaak horen. Maar wat betekent het eigenlijk, genade? Lees eerst de volgende tekst:

Ik dank Christus Jezus, onze Heer, dat hij mij kracht gegeven heeft en het mij heeft toevertrouwd hem te dienen, hoewel ik hem vroeger heb bespot, vervolgd en beschimpt. Toch heeft hij zich over mij ontfermd, omdat ik door mijn ongeloof niet wist wat ik deed. Onze Heer heeft mij zijn genade in overvloed geschonken, evenals het geloof en de liefde die we in Christus Jezus bezitten. Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden. Ik was de eerste, en juist over mij heeft Christus Jezus zich ontfermd; ik was de eerste aan wie hij zijn grote geduld toonde, zodat ik een voorbeeld werd voor allen die in hem geloven en het eeuwige leven zullen ontvangen - 1 Timoteüs 1:12-16.

Paulus was iemand die zich erg inzette voor God. Maar ik vind het zo bijzonder hoe vol hij is van Gods genade. Hij wilde iedereen erover vertellen. Juist hij, die zo veel deed, haalt steeds in zijn brieven aan wat het evangelie is: dat Jezus Christus naar de wereld gekomen is om zondaars te redden.

Ik heb vaak aarzelingen als ik met dingen voor God bezig ben. Dan heb ik het gevoel niet hard genoeg te werken, of dingen te laten liggen die ik zou moeten doen. Misschien heb je wel het gevoel dat je mensen vertelt over God uit plichtsgevoel, omdat het goed is om te evangeliseren, of dat je het juist eng vindt, omdat er veel dingen fout kunnen gaan. Maar weet je waarom je echt mag gaan? Omdat die boodschap die je aan anderen probeert te vertellen ook voor jezelf geldt. Zoals God Paulus heeft uitgekozen wil Hij jou ook uitkiezen. Zoals hij genade heeft gegeven aan Paulus (en aan zóveel anderen!) wil hij jou ook genade geven. Want, zegt Paulus: het belangrijkste is dat Jezus Christus naar de wereld, naar ons is gekomen om zondaars te redden, waarvan ik de eerste ben. Paulus is daar een voorbeeld van: God deed zoveel door hem, maar niet door wie hij was, maar omdat God van hem hield, ondanks alle dingen. En zo houdt God ook van jou! Jezus is ook naar de wereld gekomen om jou te redden. Hij heeft jou liefgehad, en heeft voor jou zijn leven gegeven (Gal. 2:20)! En als wij voor Hem gaan, heeft Hij ons beloofd met ons te zijn, elke dag, tot aan de voltooiing van de wereld. Hij heeft de muur die tussen ons en God instond afgebroken. God wil onze Vader zijn. Daar mogen we zelf vol van zijn, en dat mogen we vertellen aan de mensen om ons heen!

Zijn er dingen die tussen jou en God instaan? Vertel dat aan Hem in je gebed, en vraag of God je wil helpen elke dag uit Zijn genade en liefde te leven!

1 opmerking:

  1. Erg mooi geschreven broertje! En ik heb afgelopen zondag nog gemerkt: bidden helpt echt =)

    BeantwoordenVerwijderen