zaterdag 23 januari 2010

De Geest

Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
Johannes 3:1-21

Een moeilijk stuk uit Johannes, misschien wel een van de moeilijkste, maar ook een van de mooiste. In de blog van gisteren had ik het al een beetje over het onderwerp wat ik uit deze tekst wil lichten, namelijk het geboren zijn uit de Geest, en wat dat inhoudt. Waar dat gisteren terugkwam was dat het goed is te leven in het heden, in plaats van steeds weer vooruit proberen te plannen. Ik merk bij mezelf dat dat soms erg moeilijk is, maar dat het wel is wat Jezus vraagt. Want wie geboren is uit de Geest is als de wind, zegt Jezus. Die waait waarheen hij wil, je hoort zijn geluid, maar weet niet waar hij vandaan komt of wat zijn bestemming is. Dit mogen we bij God leggen. Een voorbeeld is mijn studiekeuze, wat zou ik willen doen met theologie en hoe moet ik mijn opleiding daarvoor inrichten? Het is goed om daarover na te denken, maar niet goed om naar het eindpunt van die studie als iets wat al vastgelegd is toe te leven. Zonder God wordt ik toch nooit een goede spreker, zendeling, predikant of wat Hij ook wil dat ik word. Tegelijkertijd betekent dit ook dat het niet eens zoveel uitmaakt wat ik word, als ik het maar met Hem doe, en me laat leiden door zijn Geest! Dan is Jezus wel bij me. En zo is het denk ik met heel veel dingen in ons leven. Vaak gaan we vooruitplannen wat we willen doen, maar vergeten we te leven in het heden, in het nu, waar Jezus ons oproept om onze naaste lief te hebben als onszelf en Hem met heel ons hart, heel onze ziel en al ons verstand.

Ik denk dat de kern van deze passage is dat Jezus ons oproept ons leven bij Hem te leggen, en ons steeds weer te realiseren dat als we met Hem leven, en we onze blik op Hem gericht houden, hij ons zal laten zien wie Hij werkelijk is. Als we ons door hem wedergeboren laten worden, zal hij ons redden, en zullen we geboren zijn uit de Geest, en zullen we mogen leven voor Zijn koninkrijk, in liefde met Hem! Laat niets je tegenhouden dat aan te nemen van Hem, of je scheiden van Zijn liefde!

Nog een mooi lied: Jason Upton - Born of the Spirit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten